- 30.09.2021
Haal jij energie uit mensen helpen hun projecten te realiseren? Hebben de nieuwe technologieën geen geheimen voor je en werk je graag in teamverband? Dan is ons Rising Commercial Talent Programma misschien wel iets voor jou. In een notendop: een allesbehalve routinejob in een van onze centra voor afstandsadvies.
Onze maatschappij verandert razendsnel, onder impuls van de digitalisering en de nieuwe apps. In die context zit advies op afstand in de lift. En de coronacrisis versterkt die trend nog.
Bij BNP Paribas Fortis zijn we ervan overtuigd dat advies op afstand een geschikte manier is om in te spelen op de verwachtingen van onze klanten en op de technologische ontwikkelingen. Daarom investeren we in centra die zich daar helemaal op toeleggen: onze Easy Banking Centres (EBC).
"Een EBC is een kantoor op afstand. Je kunt het per e-mail bereiken en per telefoon, van 7 tot 22 uur op weekdagen en tot 19 uur op zaterdag", legt François-Xavier uit. Hij is al bijna twee jaar commercieel adviseur bij het EBC in Brussel. "Je zou het misschien niet denken, maar tegenwoordig kan alles op afstand. Mijn collega's en ik hebben de nodige expertise om alle vragen van klanten te beantwoorden en verlenen dezelfde diensten als een traditioneel kantoor, niet alleen voor bankproducten, maar ook voor verzekeringen."
En hoe zit het met de klantentevredenheid? Is die niet moeilijker haalbaar per telefoon dan in een face-to-facegesprek?
"Helemaal niet", verzekert Sarah, die er al ruim vier jaar in het EBC van Luik op heeft zitten. "Intussen zien de meeste klanten de voordelen van advies op afstand in. Er blijven natuurlijk altijd nog enkele 'digisceptici'. Maar als die ons bellen voor een afspraak en ze merken dat we telefonisch hun vraag kunnen beantwoorden en een oplossing bieden zonder dat ze zich hoeven te verplaatsen, zijn ze opgetogen.”
De mentaliteit is dus aan het veranderen. En de gewoonten ook. Sarah en François-Xavier vinden dat trouwens prima, want ze doen hun job zeer graag.
"Persoonlijk ben ik mijn carrière bij BNP Paribas Fortis in een kantoor begonnen", zegt Sarah. "Maar ik ben blij dat ik nu in het EBC werk. Hier handelen we gemiddeld zo'n vijftig telefoontjes per dag af; dat is veel dynamischer. Alles gaat sneller. Het team is jong en gemotiveerd, en elke ochtend heb ik het gevoel dat ik een Kinder Surprise mag openen, want ik weet niet wat de dag mij zal brengen", grapt ze. "Ook het werken in shifts bevalt me uitstekend. Dankzij die afwisselende werktijden vind ik een goed evenwicht tussen mijn werk en mijn privéleven."
"Wat ik het leukste vind," geeft François-Xavier mee, "is het contact met de klanten, de commerciële kant van het werk. Elk gesprek is weer anders en ik leer elke dag nieuwe dingen."
Heb je geen economische of financiële opleiding? Geen paniek: François-Xavier werkte voor hij bij BNP Paribas Fortis aan de slag ging in een boekhandel en daarna bij Verisure; Sarah van haar kant had marketing gestudeerd. Niets dat in een bankrichting wees.
"Het belangrijkste is klantgericht zijn. Empathie kunnen opbrengen", weet François-Xavier. "De meer technische kennis en vaardigheden krijg je mee tijdens een gericht integratietraject – het duurt een maand en is echt geweldig – en daarna in de praktijk. Bij mij persoonlijk is de integratie heel vlot verlopen: ik werd meteen omringd door ervaren professionals, die altijd beschikbaar waren om mijn vragen te beantwoorden, me advies te geven. Nu probeer ik op mijn beurt mijn nieuwe collega's te helpen zo goed ik kan", glimlacht hij.
© 2025 BNP Paribas Fortis