- 30.09.2021
Eén ding is zeker: advies op afstand neemt een hoge vlucht. Het is dan ook een boeiende en afwisselende job, die passende begeleiding vraagt. Grégory dook er na zijn studies meteen in. Hij blikt terug op zijn eerste maanden in een kantoor voor advies op afstand bij BNP Paribas Fortis.
Een eerste job is best spannend en soms ook stresserend. Je stelt jezelf heel wat vragen: kan ik dit werk aan? Zal ik mijn opgedane kennis uit mijn studies kunnen gebruiken? Wie zal me helpen als ik het nodig heb?
Dat waren de vragen die ook Grégory zich stelde toen hij als kersverse bachelor in 2016 commercieel adviseur werd in het Easy Banking Centre van BNP Paribas Fortis: een soort kantoor op afstand, bereikbaar via telefoon, e-mail en videogesprek.
"Laten we duidelijk zijn: ik kende helemaal niets van het beroep van commercieel adviseur toen ik werd aangeworven, maar de uitdaging sprak me wel aan", herinnert Grégory zich. Gelukkig kon hij vertrouwen op een begeleidingstraject met persoonlijke ondersteuning, niet alleen van zijn coaches maar ook van zijn manager en collega's. Dat was de perfecte manier om snel kennis en ervaring op te doen en tegelijk zijn netwerk uit te bouwen.
"De eerste weken volgde ik een reeks theoretische opleidingen die onmisbaar waren voor mijn nieuwe functie. Dat was vrij intens, maar superinteressant. Zo leerde ik de basis van het vak van commercieel adviseur, te beginnen bij hoe je een klantgesprek voert", vertelt hij.
Op een gegeven moment was het tijd om die eerste theoretische bagage in de praktijk toe te passen. "Je voelt je altijd wat zenuwachtig bij de eerste gesprekken met klanten, maar dat maakt ook deel uit van het leerproces", zegt Grégory, die trouwens altijd kon rekenen op de steun van zijn manager en collega's.
"De eerste weken had ik vaste meetingmomenten met mijn leidinggevende voor een gesprek en individuele coaching", legt hij uit. "Dat gaf me de gelegenheid om vragen te stellen. Ik had altijd veel vragen en was blij dat ik die regelmatig kon stellen. Zo kon ik snel vooruitgang boeken."
En voor tips bij het dagelijkse werk kon hij altijd terecht bij zijn collega’s rondom hem. "Ik heb enorm veel steun aan hen gehad. Dat is het voordeel van werken in het Easy Banking Centre: je zit nooit alleen, je wisselt voortdurend ervaringen uit en je leert al doende bij! Dat is echt verrijkend."
Wat spreekt Grégory vooral aan in de job? "De combinatie van digitale expertise en advies. Het is ook een heel eigentijdse functie, die mee evolueert met het gedrag en de verwachtingen van de klanten", antwoordt hij. "We geven wel advies vanop afstand, maar zijn verder niet te vergelijken met de callcenters van 20 jaar geleden. Onze expertise vormt een echte meerwaarde: we begeleiden onze klanten op alle sleutelmomenten in hun leven en helpen hen om hun plannen waar te maken. We zijn als het ware hun financiële coach."
Jaar na jaar bouwt Grégory aan zijn competenties en verwerft hij nieuwe kennis, waarmee hij zijn professionele horizon verruimt. Vandaag is hij Private Banker by James en adviseert hij welgestelde particuliere klanten bij het beheer van hun vermogen. Ook dat doet hij vanuit het Easy Banking Centre. "Waar ik vandaag sta, is te danken aan de begeleiding die ik in elke fase van mijn loopbaan heb gekregen. Je moet natuurlijk nieuwsgierig zijn, durven en je volledig inzetten in je job, maar je krijgt er dan ook veel voor terug!", besluit hij.
Lijkt adviseren je wel wat? Kun je vlot overweg met de nieuwe technologieën en werk je graag in teamverband? Dan ben je klaar voor jouw persoonlijke traject in het Easy Banking Centre. Jouw avontuur start hier!
© 2025 BNP Paribas Fortis