-
Vanaf 1 januari 2026 wordt ‘B2B e-invoicing’ of de elektronische facturatie tussen bedrijven verplicht in België. Met de nieuwe wet kiest de overheid voor een meer geharmoniseerde aanpak. Bedoeling is om:
De nieuwe wet geldt zowel voor kleine als grote ondernemingen en is een logische evolutie in een wereld die steeds verder digitaliseert.
In België worden jaarlijks 1 miljard facturen uitgewisseld. Momenteel gebeurt dat meestal via e-mail met een factuur in pdf-formaat. Vanaf 2026 zult u uw facturen moeten opmaken en versturen via een specifiek netwerk in een nieuw elektronisch formaat. Dat bevat alle factuurgegevens op een gestructureerde manier en kan volledig worden gelezen door software. Daardoor wordt het mogelijk om processen te optimaliseren en te automatiseren.
In het nieuwe ecosysteem zijn er vier belangrijke spelers:
Sommige banken hebben al bestaande oplossingen voor e-invoicing.
Zij bieden naast betalingsoplossingen ook e-facturatiediensten aan en gaan zo de concurrentie aan met de traditionele banken.
Zij bieden een uitgebreid financieel beheer, e-facturatiemodules incluis.
Zij beschikken over tools voor het aanmaken, verzenden, ontvangen en beheren van facturen en bieden ook diensten aan zoals ‘embedded finance’.
Het is onze rol als bank om u als vertrouwde financiële partner bij te staan met de nodige oplossingen en u toegang te bieden tot ons ecosysteem van partners. Het is niet de bedoeling dat we de taak van de boekhoudprogramma’s of fintechs overnemen. We staan wel klaar om u te helpen op het gebied van betalingen en financieringen.
De nieuwe wet sluit aan bij verschillende ontwikkelingen en initiatieven op Europees vlak, en biedt drie belangrijke voordelen:
Ook al lijkt de invoering van een verplichte e-facturatie tussen bedrijven nog ver weg, toch start u het best zo snel mogelijk met de voorbereidingen. Want de verplichting zal in één beweging worden uitgerold. Stel als bedrijf een plan op, zodat u tegen 1 januari 2026 klaar bent om de wet effectief na te leven.
De voorgestelde veranderingen hebben niet alleen een impact op heel wat teams binnen uw organisatie (boekhouding, IT enz.), maar ook op de bestaande processen en technologie. Beheert u die zaken niet goed, dan riskeert u aanzienlijke extra kosten.
© 2025 BNP Paribas Fortis