-
Een dubbel materialiteitsonderzoek, een mechanisme voor koolstofcorrectie aan de grens, nieuwe rapporteringsnormen inzake duurzame ontwikkeling … Wat houdt dat precies in en wat is de impact voor bedrijven?
Midden juni kwam de Europese Commissie met een aantal verduidelijkingen in verband met een reeks maatregelen om de transitie naar een klimaatneutrale economie tegen 2050 te versnellen. Die maatregelen legde BNP Paribas onlangs tijdens een webinar voor aan een panel van klanten en experts in duurzame financiering.
De duurzaamheidsrapportering van bedrijven is een van de kernelementen van de Europese Green Deal. Daarom wordt de Europese NFRD-richtlijn (Non Financial Reporting Directive), die vandaag geldt voor de bekendmaking van niet-financiële prestaties van ondernemingen op het Europese vasteland, vanaf 1 januari 2024 geleidelijk vervangen door een nieuwe, ambitieuzere richtlijn: de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive). Daaronder vallen alle ESG-criteria die betrekking hebben op milieu- en sociale thema’s en goed bestuur (Environmental - Social - Governance).
Dit zijn de belangrijkste nieuwigheden die de CSRD invoert:
De CSRD voorziet in de invoering van gedetailleerde duurzaamheidsrapporteringsnormen, de ESRS-normen (European Sustainability Reporting Standards). De definitieve goedkeuring daarvan is gepland voor augustus 2023. Die 12 normen moeten de rapportering door de bedrijven harmoniseren. Ze moeten in hun rapportering een antwoord bieden op vier belangrijke vragen:
De thema’s van de ESRS-normen hebben zowel betrekking op het transversale niveau (strategie, governance …) als op milieukwesties (biodiversiteit, vervuiling, water- en mariene hulpbronnen …) en sociale kwesties (naleven van de mensenrechten, werknemersbeleid, beheer van de relaties met de leveranciers …). Op termijn is er voor de bedrijven die onder de richtlijn vallen werk aan de winkel, met mogelijk tot 20 templates en wel 1.100 velden om in te vullen!
Het belangrijkste nieuwe aspect in de CSRD is het dubbele materialiteitsperspectief in de rapportering. Dat houdt in dat de onderneming haar belangrijkste uitdagingen op het vlak van ESG – en de ESRS-normen die erop van toepassing zijn – moet identificeren kijkend naar:
Bedrijven zullen dus een grondige analyse moeten maken om samen met hun belangrijkste stakeholders te bepalen over welke ESRS-normen ze moeten rapporteren. Ze hoeven dus niet voor elk van de 12 ESRS-normen een verslag op te stellen, maar moeten bij een audit hun keuze verplicht rechtvaardigen.
Om aan de vereiste van dubbele materialiteit te voldoen, raden de experts van BNP Paribas bedrijven aan een aanpak in vier stappen te hanteren:
De experts van het Sustainable Business Competence Centre van BNP Paribas Fortis staan uiteraard klaar om u te begeleiden bij de duurzaamheidstransitie van uw bedrijf en de rapporteringstaken die daarbij komen kijken.
Daarnaast heeft de Europese Commissie onlangs ook de invoering goedgekeurd van een mechanisme voor koolstofcorrectie aan de grens van de EU (CBAM of Carbon Border Adjustment Mechanism). Dat komt neer op het heffen van een milieu-douanerecht (of ‘koolstoftaks’) op bepaalde importproducten die door bedrijven buiten Europa worden geproduceerd in landen met minder ambitieuze milieunormen. De taks is gericht op de sectoren met de grootste uitstoot: cement, staal en ijzer, aluminium, meststoffen en elektriciteit.
De rapporteringswerkzaamheden rond het CBAM starten in oktober 2023 en de start van de geleidelijke inwerkingtreding van de koolstoftaks is gepland voor 2026. De tarieven zullen met de jaren stijgen.
In een later artikel gaan we dieper in op die koolstoftaks.
© 2025 BNP Paribas Fortis