Abstract beeldhouwer

Jan Dries (Mol, 1925 – Zoersel, 2014)

Regardez cette page en français

«Kosmisch middelpunt», 1975

«Dageraad», 1978

Marmer, diameter 43 cm, breedte 13 cm
Marmer ca 100 cm

Jan Dries studeerde kunst aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten en het Hoger Instituut voor Schone Kunsten in Antwerpen. Hij maakte verscheidene studiereizen naar Italië, Spanje en Noord-Afrika. Hij was een medestichter van de bekende kunstenaarsgroep G 58 en van de Nieuwe Vlaamse School.

Rond 1960 maakt Dries kennis met het witte Carrara-marmer, waarvan hij zei: "Een soort steen waaruit een delicaat licht oprijst... Het is een transparante steen met een fijne korrel; fijn gepolijst komen de kristallen van de steen met schoonheid tevoorschijn en dan is het het kostbaarst. Het is een steen die een delicate aanpak vereist bij het bewerken en gebruiken; hij is hard en broos, zwaar en licht en nodigt uit om aangeraakt te worden.”

ZOEKEN NAAR STILTE

Dries is een abstract beeldhouwer. Zijn werk is een uiting van introverte kunst, stilte en meditatie. De beeldhouwer speelt met volheid en leegte, licht en schaduw, het spirituele en het gevoelige. Zijn sculpturen zullen evolueren naar een meer en meer verfijnde staat en het streven naar een mystiek en een kosmische eenheid vertalen.

Ook in het openluchtmuseum Middelheim in Antwerpen worden werken van Jan Dries tentoongesteld. In het collectiepaviljoen  wordt een gelijkaardig exemplaar van Kosmisch middelpunt permanent tentoongesteld.  Hij maakte voor het museum ook het eerste Vlaamse land-art kunstwerk genaamd meditatieve ruimte het zelf-zijn. Het ronde oppervlak van kosmisch middelpunt is een vierkant geworden en bestaat niet uit marmer maar uit gras aarde en zand. Doch de idee van het “middelpunt” waar Jan Dries steeds naar refereert is herkenbaar. Kosmisch middelpunt en meditatieve ruimte hebben dezelfde betekenis voor de kunstenaar.

MEER WETEN

www.jandries.org

Jan Dries: meditatieve ruimte het zelf zijn - YouTube