-
Félicien Rops (Namen, 1833 – Corbeil-Essonnes, 1898)
Regardez cette page en français
«De vrouw met de brief», 1868
«De Maas bij Waulsort», 1876
Olie op doek, 45 x 34,5 cm & 67 x 52 cm
Félicien Rops was een libertijns kunstenaar en zorgde op tijd en stond voor schandaal. Toch konden zijn prenten vol erotiek en satanische voorstellingen rekenen op veel bijval in Parijs. Zijn grafisch oeuvre is een aanklacht tegen de hypocrisie van de bourgeoisie.
Ondanks zijn faam van onvermoeibaar provocateur mocht Rops rekenen op erkenning van de artistieke en literaire elite van zijn tijd. De dichter Baudelaire hoorde tot zijn grootste bewonderaars. Deze twee uitzonderlijke kunstenaars koesterden een diepe vriendschap. Rops illustreerde trouwens ‘Les Fleurs du Mal’ van Baudelaire.
AANKLACHT TEGEN DE BOURGEOISIE
Het werk De vrouw met de brief lijkt op het eerste gezicht niet te passen in de libertijnse voorstellingen van de vrouwen die we van Rops gewoon zijn. Maar wanneer je beter kijkt, is ook dit een aanklacht tegen een bourgeois samenleving – vooral tegen de plaats van de vrouw hierin. Deze vrouw is niet vrolijk van de brief die ze las of zelf schrijft.
Door de kleuren die Félicien Rops gebruikt, lijkt de vrouw op te gaan in het decor met de rok in dezelfde donkere kleur als de achtergrond. Alles rond deze vrouw voelt onbelangrijk: er is geen verfraaiing van de ruimte, er is zelfs nergens een deur of een raam. De vrouw lijkt een gevangene, verzonken in gedachten. Hoewel ze van de betere klasse is, is haar situatie verre van benijdenswaardig. Zo is ook dit schilderij een kritiek op de hypocrisie van het burgerfatsoen.
AUBERGE DES ARTISTES
In het schilderij De Maas bij Waulsort, aan de wand hiertegenover, is er geen spoor van decadentie. Integendeel, het schilderij baadt in paarlemoeren licht en toont een vredig beeld van de oevers van de Maas ter hoogte van Waulsort. Dit is een Rops die in vrede is met zichzelf en die opgaat in de harmonie met de ongerepte natuur.
Ondanks zijn langdurige verblijven te Parijs voelde Félicien Rops de nood om geregeld terug te keren naar Namen. Daar ontmoette hij in ‘Auberge des Artistes’ te Anseremme onder andere de kunstenaar Hippolyte Boulenger. Daar, aan de oevers van de Maas, ontspanden de kunstenaars zich en genoten ze van het water en van het plezier te schilderen in de vrije natuur.
ROPS ALS KAPITEIN
Net die natuur schept voor Rops de noodzakelijke afstand tot de koortsachtige bedrijvigheid en perversiteit van de stad. Watersport doet hem alles vergeten. Zo nam hij met zijn beroemde sloep ‘Miss Brunette’ geregeld deel aan de regatta op de rivier. Hij stichtte bovendien de ‘Cercle Nautique de Sambre et Meuse’ waarvan hij zeven jaar voorzitter was.
Dit Maaslandschap belicht een heel verschillend facet van de veelvuldig gecontesteerde persoonlijkheid van Rops en bewijst diens diepe gehechtheid aan de schoonheid van zijn geboortestreek.
MEER WETEN