-

Spel van aantrekken en afstoten

Pol Spilliaert (De Panne, 1935)

Bekijk deze pagina in het Nederlands

«Stil stromende rivier», 1980

Verguld chroom, 31 x 18 x 6 cm

Pol Spilliaert noemt zichzelf een ‘monumentaal beeldhouwer’. Hij is thuis te brengen onder ‘abstract modernisme’, een amalgaam van elkaar overlappende, soms zelfs tegengestelde stijlen. Wat ze bindt is de zoektocht naar een radicaal andere manier om de werkelijkheid uit te beelden. Men verwerpt de traditionele illusionistische weergave van de werkelijkheid, weg van het figuratieve.

Pol Spilliaert werd laureaat van de “Prix Jeune Sculpture Belge” in 1966. Hij werkt zowel met metaal als met marmer en brons.

EVENWICHT TUSSEN HOL EN ROND

Uit deze sculptuur Stil Stromende Rivier, spreekt een van de geliefde thema’s van Spilliaert: het spel van aantrekken en afstoten. Bollen tegen kubussen. De vraag is: die ‘tegen’, is dat ‘dicht tegen elkaar’, of eerder ‘anti’? Een interessante vraag.

Hij zoekt naar een evenwicht tussen de verschillende ronde vormen en de holle vlakken wat resulteert in een nieuw harmonisch geheel. Alhoewel de abstractie in zijn oeuvre doorweegt, refereren de ronde vormen naar de vrouw en verwijzen de rechte lijnen naar de kracht van de man.

BNP PARIBAS FORTIS & POMPIDOU

De monumentale versie van dezelfde sculptuur, ontworpen in zwart marmer, wordt tentoongesteld in een ander gebouw van de Bank, in de hall van de Kanselarij. Ondanks het gebruik van verschillende materialen, ervaart de bezoeker dezelfde poëzie en zuiverheid die uitgaat van de gebeeldhouwde vormen.

Zijn werken zijn opgenomen in verschillende museumcollecties zoals in het openluchtmuseum Middelheim in Antwerpen. Deze laatste biedt de bezoeker een bijzondere ervaring tijdens zijn wandeling dankzij de permanente wisselwerking tussen sculptuur en natuur.

Pol Spilliaert wordt ook internationaal erkend, sculpturen van hem zijn te bezichtigen o.a. in het Centre Pompidou in Parijs of in het openluchtmuseum van Jeddah in Saoedi-Arabië.